Wednesday 26 September 2012

Suluhan 4:Kuasai bahasa asing... (27.9.2012)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulilah bicara kita dapat diteruskan lagi dengan situasi berikutnya. Pada kali ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya berdasarkan pemerhatian yang dibuat.

       Pada malam khamis yang lalu, saya bersama rakan bilik makan di kedai makan Teko Emas di hadapan kampus lama. Perut kami memang agak lapar ketika itu. Kami memesan makanan dan minuman.   Penantian kami sangat lama menunggu makanan yang dipesan.

       Tiba-tiba datang seorang wanita warga asing. Dia mungkin berbangsa Eropah dilihat daripada kulit dan saiznya. Kami memerhatikan perempuan tersebut, namun tidak ada seorang pun pelayan kedai yang melayannya. Kami dapat lihat lama dia menunggu. Kemudian datang seorang pelayan perempuan dengan muka tersengih-sengih. Pelayan perempuan tersebut seperti tidak memahami permintaan yang diminta oleh wanita berkulit putih itu. Kami melihat agak lama jugaklah pelayan perempuan tersebut melayan wanita tersebut.

       Kesimpulannya, saya berpendapat supaya semua pelayan kedai di sekitar Tanjung Malim ini perlu mempelajari Bahasa Inggeris. Pada saya memepelajari Bahasa Inggeris bukanlah menguasainya. Mereka perlu tahu cara berkomunikasi secara asas. Hal ini kerana kawasan Tanjung Malim ini berdekatan dengan Universiti Pendidikan Sultan Idris yang mempunyai pelajar dari luar negara. Sebagai contoh asas komunkasi bahasa Inggeris seperti cara meminta order, Sir, order please.. Have a seat, dan sebagainya. Semoga perkongsian ini memberi makna kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment