Wednesday 26 September 2012

Suluhan 3: Peranan pihak berwajib dalam memartabatkan bahasa Melayu seiring kemajuan negara. (26.9,.2010)

Assalamualaikum....

Bismillahhirahmanirrahim...

Penyuluh zaman seterusnya ingin menarik pencinta bahasa sekalian tentang suatu isu yang berkaitan dengan bahasa. Bahasa melambangkan jiwa bangsa. Bahasa jugalah yang menjadi nyawa kepada sesuatu bangsa. Bahasa Sanskrit hilang kerana bangsanya sendiri yang menghapuskannya. Oleh itu bahasa sebenarnya dapat menunjukkan ketamadunan sesuatu bangsa itu sendiri. 

          Pada kali ini saya ingin menunjukkan kepada kalian semua keadaan bahasa kita yang tidak dipedulikan seiring dengan kemajuan negara. Hal ini saya perhatikan sendiri. Saya juga ada kepilkan gambar. Semoga perkara ini membuka mata semua pihak untuk sentiasa membantu memartabatkan bahasa ibunda kita. 


        Gambar di sebelah merupakan salah satu papan tanda di Tanjung Malim, Perak. Papan tanda ini kelihatan biasa sekiranya dipandang, tiada cacat celanya. Namun sekiranya dipandang dengan kaca mata ilmu, Tanjong Malim merupakan ejaan lama. Sebenarnya bahasa Melayu telah lama mengalami transformasi ejaan bermula seaktu zaman P-Ramlee sehingga sekarang. Ejaan sudah banyak ditukar. Dalam hal ini pihak berwajib perlu memainkan peranan agar sentiasa peka dengan keadaan sekeliling. Papan tanda itu tidak menunjukkan sebarang tinggalan sejarah, jadi apa salahnya pihak berwajib menukar ejaan agar mengikut ejaan semasa. Itukan lebih elok. sayangilah bahasa kita. 

       Sekian sahaja untuk kali ini.. 

No comments:

Post a Comment