Wednesday 26 September 2012

suluhan 2: Tidak sayang bahasa!!!!! (25.9.2012)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulilah bertemu lagi dalam jalinan maya perkongsian kita tentang bahasa ibunda yang tercinta. Memang tidak dinafikan, negara kita dihuni oleh pelbagai kaum. Masyarakat melayu, cina dan india berkongsi hidup di atas tanah bertuah ini. Namun kita mempunyai bahasa kebangsaan yang harus dibanggakan. Semua kaum harus menghormati Bahasa Melayu tidak kiralah mereka berbangsa india mahupun cina.

        Pada kali ini perkongsian saya adalah mengenai masalah pemakaian bahasa yang saya dapati di Tanjung Malim. Begitu banyak tanda jalan dan papan tanda di kedai-kedai sengaja mencampur adukkan bahasa. Contoh yang dapat dilihat adalah seperti gambar di tepi ini. "The Famous Tanjung Malim Pau". Sekiranya hendak menggunakan bahasa Inggeris, teruskan penggunaan secara keseluruhannya. Usahlah mencampur adukkan bahasa Melayu. Hal ini sebenarnya mencemarkan pandangan kita.

        Kebanyakan orang mungkin tidak kisah, namun sebagai orang yang sangat mencintai bahasanya amat mengambil berat akan hal ini. Pau itu harus ditukarkan dengan sebutannya dalam bahasa Inggeris seperti "bun".. Itu adalah lebih elok..

      Kita harus mengambil contoh daripada negara Indonesia di mana bahasa Indonesia merupakan satu-satunya bahasa yang digunakan disana walaupun dia adalah berbangsa cina mahupun india. Semoga perkongsian ini memberi suatu yang lebih bermakna.

No comments:

Post a Comment