Wednesday 26 September 2012

Suluhan 1: Retorik dalam menyakinkan orang ramai (24.9.2012)


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Apa khabar penutur Bahasa Melayu tercinta? Alhamdulilah, warga UPSI bakal menempuhi satu pilihanraya kampus yang sekali lagi bakal memilih pemimpin mahasiswa. Saya selaku mahasiswa UPSI tidak ketinggalan dalam menikmati bahang atau kehangatan berkempen. Mungkin ini adalah satu pengalaman yang tidak mungkin akan saya lupaka sebagai mahasiswa UPSI.

          Melalui pemerhatian saya, pilihanraya kampus seakan pilihanraya umum dalam negara kita. Para calon setiap parti akan hangat dan bersemangat dalam menyampaikan manifesto dan janji-janji manis. Mereka sanggup bekorban wang dan tenaga semata-mata untuk meraih sokongan. Mungkin ini adalah satu perjuangan mereka dalam menuntut hak dan keadilan semua.

         Namun dalam hal ini, apa yang hendak diperkatakan adalah cara para calon meraih undian mahasiswa. Mereka menggunakan retorik penghujahan dalam menyatakan fakta-fakta dan menindas lawan masing-masing. Gaya dan intonasi suara mereka amat lantang dan tegas dalam menyatakan pendirian mereka. Sehinggakan saya lihat, ramai yang terpaku mendengar manifesto para calon yang bertanding.


         Kesimpulannya disini adalah, suara dengan menggunakan teknik pemakaian bahasa yang sempurna sebenarnya dapat mempengaruhi orang ramai. Retorik yang ditaburkan mungkin menjadi satu senjata dalam mempengaruhi orang ramai. Bagi saya penyampaian dalam menggunakan teknik bahasa tidak kiralah bahasa apapun adalah lebih berkuasa daripada penggunaan senjata dalam menguasai orang ramai. Kita lihat bagaimana pengaruh tokoh-tokoh politik kita seperti Tuan Guru Nik Aziz, Dato Seri Anwar dan Tun Mahathir, mereka hanya menggunakan kata-kata sehingga dapat mempengaruhi berjuta pengikut untuk menyokong mereka. Jadi benarlah penuturan bahasa amat penting dalam  mempengaruhi orang ramai...

No comments:

Post a Comment